این متد موارد زیر را به شما ارائه میکند:
یک ادراک دقیق از آنچه بلدید.
شما را مجبور میکند که در مورد مسئله فکر کنید تا اینکه
فقط نظاره اش نمائید.
- مطلب و یادداشتهایتان را زود زود
مرور کنید، بنابر این مطلب در ذهن شما همیشه تازه خواهد ماند.
- هنگامی که مطالبتان را مطالعه یا
یادداشتهایتان را مرور میکنید:
سوالاتی در مورد مطلب بنویسید
فکر کنید استاد آن درس هستید، چه سوالاتی
میپرسیدید؟ - هر لغتی که نیاز دارید یاد
بگیرید یادداشت کنید
- از فلش کارتها استفاده کنید:
- هر سوال یا لغت را در پشت کارتها
بنویسید.
- در جلوی برگه یک جواب یا یک
توضیح برای سوال و لغت بنویسید
- فلش کارتها را بر بزنید
بنا بر این شما نمی توانید جوابی را بر اساس
ترتیبشان در دسته بفهمید. - به کارت در بالای دسته نگاه کنید:
سعی کنید به سوال جواب یا لغت را توضیح دهید
اگر بلد بودید، عالیست! آنرا در زیر دسته برگه قرار
دهید
اگر بلد نبودید، به جواب نگاه کنید و آنرا چند کارت
پایینتر قرار دهید.( تا به زودی دوباره به آن بر بخورید) - در تمام دسته پیش بروید تا زمانی
که مطمئن تمام اطلاعات را حفظید.
چند
نکته:
- کارتها را با خودتان همه جا
ببرید
از تکه زمانها استفاده کنید.
خودتان را هنگامی که در صف منتظرید یا سوار اتوبوس هستید
یا غیره امتحان کنید. - اگر فکر میکنید جوابی را میدانید
و نمی
توانید با کلمات آنرا بیان کنید، در اصل آنرا به خوبی نمیدانید.
توضیح اطلاعات یک راه خوب برای اطمینان از حفظ آنست.
این همچنین یک راه خوب برای جلوگیری از تشویش
امتحان است. - خودتان را در مکانی که تنها
هستید امتحان کنید
و
جوابهایتان را بلند از بر بخوانید.
این بهترین راه برای اطمینان حاصل کردن از بلد بودن
شماست. - با یک دوست از کلاستان درس
بخوانید
میتوانید
از یکدیگر برای اطمینان از صحت جواب استفاده کنید.
شما میتوانید تعامل ایده کنید و یکدیگر را در یادگیری
مفهوم یاری نمائید.
#################################################################
سری استراتژی های مطالعه
یک سیستم مطالعه - A.S.P.I.R.E.
الف) نزدیک شدن/خواستن/سازماندهی
- -به مطالعاتتان با یک حالت مثبت
نزدیک شوید.
- -به گونه ای برنامه تان را سازماندهی
کنید تا سردرگمی را در آن حذف نمائید.
ب) انتخاب/بررسی اجمالی/ مطالعه
- -یک قسمت معقول( از نظر حجم) را
انتخاب کنید
- -عنوانها، شکلها و سوالات پیشین
و پسین را بررسی کنید.
- -مطالعه کنید در حالی که
قسمتهای مبهم را علامت گذاری می کنید.
ج)کنار گذاشتن/ چسباندن
- -کتابها و یادداشت ها را کنار
بگذارید
- -آنچه را که مطالعه کرده اید(
چه تنها یا با دوستان یا گروه) به هم بچسبانید و آنچه را که فهمیده اید خلاصه
کنید.
د) بازرسی/ تحقیق/ پرس و جو
- -بازرسی کنید که چه چزی را یاد
نگرفته اید.
- -در چند منبع اطلاعاتی که
میتوانید رجوع کنید، تحقیق کنید. مانند: کتابها، وب سایتها، متخصصان و ...
- -پرس و جو از استادان پشتیبان (
پشتیبان دانشگاهی، کتابدارها، آموزگارها، استادان، متخصصان) برای کمک.
ه) تجدید نظر / تفکر/ یاددادن
- -تجدید نظر در محتوا
اگر می توانستم با نویسنده ارتباط برقرار کنم چه
سوالاتی میپرسیدم و چه انتقاداتی میکردم؟ - -تفکر بر روی مطلب
چگونه می توانم این مطلب را در آنچه به آن علاقه
دارم وارد کنم؟ - -یادگرفتن با یاددادن
چگونه می توانم این مطلب را برای دیگر دانش آموزان
جالب توجه و قابل فهم کنم؟
و) ارزیابی/ امتحان/ کاوش
- -نمره هایتان را در تستها و
تکالیف ارزیابی کنید
به دنبال یک الگوی منطقی باشید. - -پروسه عملی خود را امتحان کنید
تا آنرا اصلاح کنید
-به دنبال گزینه های
دیگر باشید
با یک معلم، استاد راهنما و