امروز من
امروز من

امروز من

خود سنجی


ساعت 8 بیدار میشم

تا 9 مراسم صبح

تا 1 کتاب جلوم گذاشته است اما جدید یه مشغله پیدا کردم که باید رفع شه شاید برم کتابخونه

تا 2 مراسم ناهار

تا 6 سرگرمی

تا 9درس

تا 10 شام


ایراداتم : دیر بیدار میشم

تمرکز کامل ندارم

سرگرمیم طولانیه



من این ایرادات رو رفع میکنم مطمئنم

درس خوندن تو این روزا


افتضاح داره پیش میره به این نحو ادامه بدم نتیجه پارسال رو میگیرم

چرا بد دارم درس میخونم؟

 - برنامه خوابم درست نیست

- تمرکز کامل ندارم

 - بعد از ظهر به بطالت میگذره بخاطر خواب ظهرم

- شبا که اصلا معلوم نیست چطور میگذره بخاطر  اینکه ساعتای قبلشو بد گذروندم

راه حل

- دیگه واقعا زشته که بگم برنامه خوابم رو نمیتونم حل کنم نا سلامتی برای کارم شده بود شبایی که فقط 2 ساعت میخوابیدم پس معلومه اینکه نمیتونم دو ساعت خوابمو عقب جلو کنم مشکل بدنم نیست مشکل فکرمه . بهتر یادم باشه که اگه این   4 ماه رو درس خوندم که خوندم در غیر این صورت به هیچی نمیرسم.

- تمرکز هم که شگرداشو یاد گرفتم فقط باید عمل کنم همین

- یک هفته تمام ظهر ها رو فیلم نگاه میکنم دقیقا از ساعت 2 تا 4 بعد از اون هفته بعدش بجای فیلم دیدن این 2 ساعت رو به وب گردی میگذرونم  بعد از 14 روز ظهر بیدار موندن بدنم به بیداری تو این ساعت عادت میکنه و دیگه نمیخوابم.

- وقتی که کل روز منظم و با برنامه پیش برم شبا هم درست و حسابی پیش میرم و به نتیجه مطلوبی تو درس خوندن میرسم.

برنامه روزانه من

صبح ساعت 6 بیدار میشم 

6 تا 6.45 مراسم بیدار شدن از خواب و صبحونه

7 شروع به درس خوندن تا ساعت 1

1 تا 2 ناهارو ظرف شستن

2- 4 سرگرمی

4 تا 8 شب درس خوندن

8 تا 10 سرگرمی

10 خواب

نتیجه گیری برنامه : تو این برنامه من 10 ساعت درس میخونم و 4 ساعت سرگرمی دارم و 8 ساعت خواب پس به همه کارهام میرسم. نیازی هم نیست به این فکر کنم که برم کتابخونه بهتره چون من تو 6 ساعت درس خوندن تو صبحم تنهای تنهام و میتونم با تمرکز کامل درس بخونم . بجای خوابم هم استراحت کامل رو دارم و ناراحت هم نیستم که یه کاریی رو دوست دارم انجام بدم و نمیتونم اونا رو هم انجام میدم. و خواب مفیدی هم دارم .

الان عصبیم



داداشم مدام میاد لپتاپمو میگیره تا فیلم ببینه بابامم خونه است و من دیونه میشم وقتی همه هستن دیونگی حاکمه. همه میخوان فیلم ببینن چقد متنفرم از این شرایط و نمیخوام به یکی بدم به یکی ندم و این میشه که همه چیز می پیچه به هم .

راه حل:

1 فیلم هامو به یه لپتاپ دیگه منتقل کنم . لپتاپ دیگه جا نداره باید به جاش شو بگیرم فیلم بریزم .

2 اعلام کنم به هیچ کس لپتاپ نمیدم که بعد از اینکه دادشم رفت سش در میاد میگن تو نتونستی به اون نه بگی بزدل و از اینجور حرفا

3  فقط به دادشم لپتاپ ندم که در این صورت اون عصبی میشه و ....

راه حل شماره یک پذیرفته است . تصویب میشه که نهایتا تا فردا باید این عمل انجام بشه .

تفکر به روش نوابغ


"حتی اگر نابغه نباشید، می توانید از استراتژی های نابغه هایی مانند ارسطو و انیشتین استفاده کنید تا قدرت ذهن خلاق خود را برای داشتن آینده ای بهتر به کار بگیرید.

راهبردهای زیر شما را تشویق به تفکر موثر در رسیدن به راه حل مشکلات می کنند. "این استراتژی به سبک های تفکر نوابغ و دانشمندان خلاق در علم، هنر و صنعت در طول تاریخ متداول است".

1. با دیدی متفاوت به مشکلات موجود در زمینه های مختلف بنگرید.
دیدگاه های جدیدی بیابید که هیچ کس دیگر پیدا نکرده (یا رو نکرده است!)

لئوناردو داوینچی معتقد بود که به دست آوردن دانش مربوط یک مسئله، با آموختن راه های مختلف بازسازی آن مسئله آغاز خواهد شد. او بر این عقیده بود که اول نگاه به مسئله جانبدارانه و تعصب آمیز بود. اغلب، مشکل خودش بازسازی می شود و به یک مشکل جدید تبدیل می شود.

2. تجسم کنید!

وقتی که فکر انیشتین را به یک مسئله فکر می کرد، همیشه تدوین و فرموله کردن موضوع به روش های مختلف موجود و نیز استفاده از دیاگرام ها را ضروری می دانست. او راه حل ها را تجسم می کرد و اعتقاد داشت که کلمات و اعداد، نقش عمده ای در روند تفکر وی ندارند.

3. تولید کنید!
مشخصه متمایز نابغه بودن، بهره وری است
.

توماس ادیسون 1،093 حق انحصاری اختراع داشت. او بهره وری را با دادن ایده های مختلف به خود و همکارانش تضمین می کرد. یکی از اساتید دانشگاه کالیفرنیا در یک مطالعه روی 2،036 دانشمندان در طول تاریخ، متوجه شد که مورد توجه ترین دانشمندان نه تنها کارهای بزرگی انجام داده اند، بلکه کارهای "بد" بزرگی نیز انجام داده اند! آنها در راه رسیدن به مراتب بالا، از شکست یا رسیدن به نتایج نامطلوب هراس ندارند.

4. ترکیبات جدید بسازید.

ایده ها، تصاویر و افکار را به صورت های مختلف بارها و بارها ترکیب کنید، بدون توجه به این که چه قدر عجیب یا نامتداول باشند.
قوانین وراثت که اساس علم مدرن ژنتیک است، از ایده های راهب اتریشی، جورج مندل، گرفته شده است که ترکیب ریاضیات و زیست شناسی را برای ایجاد یک علم جدید به کار گرفت.

5. بین چیزهای مختلف، حتی آن هایی که به هم بی ربط به نظر می رسند، ارتباط برقرار کنید.

داوینچی به زور رابطه ای بین صدای یک زنگ و سنگی که با آب برخورد می کند، برقرار کرد. این کار او را قادر ساخت تا بفهمد صوت به صورت امواج حرکت می کند. ساموئل مورس ایستگاه های رله برای سیگنالهای تلگرافی را زمانی اختراع کرد که ایستگاه های رله برای اسب ها را مشاهده می کرد.

6. به تضادها بیندیشید.

نیلز بور فیزیکدان معتقد بود که اگر شما چیزهای متضاد را با هم نگه دارید، به افکار خود شک می کنید و ذهن شما به یک سطح جدید می رسید. توانایی او در تصور نور هم به عنوان یک ذره و هم موج، او را به اصل تکامل رساند. تعلیق اندیشه (منطق) ممکن است به ذهن شما ایجاد یک فرم جدید را اجازه دهد.

7. به تشابه ها بیندیشید.

ارسطو استعاره را نشانه ای از نبوغ می دانست و اعتقاد داشت که فردی که قادر به درک شباهت هایی بین دو حوزه جدا از هم و اتصال آنها به هم را داشته باشد، یک فرد با استعداد و ویژه است.

8. خودتان را برای هر شانسی آماده کنید.

هر موقع که برای انجام کاری تلاش کنیم و با شکست مواجه شویم، به سراغ انجام کاری دیگر می رویم که در واقع اصل اساسی برای خلاقیت است. شکست تنها وقتی می تواند مولد و مفید باشد که ما بر روی آن به عنوان عاملی منفی تمرکز نکنیم. در عوض: این روند، اجزای آن و این که چگونه می توان آنها را تغییر داد، را تجزیه و تحلیل کنیم تا به نتایجی دیگر برسیم. این سوال را نپرسید که "چرا من شکست خوردم؟"، بلکه به جای آن بپرسید:"من چه کاری کرده ام؟"

9. صبر داشته باشید.

پل سزان (1839 -- 1906) یکی از بزرگترین نقاشان قرن نوزدهم شناخته شده است و اغلب او پدر هنر مدرن لقب می دهند. او پلی ارتباطی بین امپرسیونیسم و کوبیسم ایجاد کرد. وی در طول عمر خود تنها چند نمایشگاه برگزار کرده بود، ولی تاثیر و نفوذ او بر هنرمندان بزرگ بعدی به عنوان مبتکر با شکل و فرم بود. نبوغ او، با این حال، تا اواخر زندگیش آشکار نشد. ورود او به مرکز هنری Ecole des Beaux école در 22 سالگیش رد شد و اولین نمایشگاه انفرادی او وقتی 56 ساله بود برپا شد. نبوغ او محصول سال ها تمرین و نوآوری تجربی بود.

10. تمرین نبوغ

کتفکر انتقادی و بحرانی

تفکر انتقادی و بحرانی مطلب یا مسئله را با ذهن باز مطالعه می کند.

این روند با بیانی از مطلبی که قرار است مطالعه شود آغاز می گردد و با کشف نامحدود و در نظر گرفتن احتمالات ممکن ادامه می یابد و به الگویی برای درک بر اساس یک گواه منجر می گردد.

انگیزه های مختلف و تعصب ها هم برای یادگیرندگان و هم برای افراد ماهر مورد مقایسه قرار می گیرند و اساس قضاوت را تشکیل می دهند.

با ذهنی باز وارد شوید:

  • هدفتان را مشخص کنید. می خواهید چه چیزی یاد بگیرید؟
    مطلب و موضوعتان را با کمک یک معلم یا فردی باتجربه تعیین یا روشن کنید.

عناوین می توانند عباراتی کوتاه باشند:
«نقش جنسیت در بازی های رایانه ای»
«تاریخ سیاسی فرانسه از زمان جنگ جهانی اول تا نیمه اول قرن بیستم»
«پرورش درخت ماهون در امریکای مرکزی»
«ساختار اسکلت انسانی و اصطلاحات مربوط به آن»

  • درباره آنچه که از قبل در مورد مطلب مورد نظر می دانشتید بیاندیشید.
    از پیش چه چیزی می دانید که در فراگیری این مطلب کمکتان می کند؟
    پیش داوری هایتان چیست؟
  • چه منابعی در اختیارتان هست و خط زمانتان چیست؟
  • اطلاعات لازم را جمع کنید.
    ذهنتان را باز و روشن نگه دارید تا به روی انتخاب ها و فرصت ها بسته نشود.
  • سوال بپرسید.
    تعصبات و پیش داوری های نویسنده اطلاعات چه بوده است؟
  • هر آنچه را که جمع کرده اید به صورت یک طرح و الگو درآورید تا آن را بهتر بفهمید.
    به دنبال رابطه ها باشید.
  • سوال بپرسید(دوباره!)
  • به دنبال راهی باشید که بتوانید با آن ها یادگیری خود برای عنوان مورد نظر بیان کنید.
    بله! چه طور آزمونی برای آنچه که آموخته اید، طرح می کنید؟
    6 عمل از آسان به سخت:

1

لیست کردن، برچسب زنی و مشخص سازی

نشان دادن معلومات

2

تعیین، توضیح، خلاصه سازی با عبارات خود

درک و فهم مطلب

3

حل، به کار گیری در یک وضعیت جدید

به کار گیری آموخته ها و اعمال آن

4

مقایسه و تشخیص اختلاف ها بین دو مورد

تحلیل

5

ایجاد، ترکیب، اختراع

ترکیب

6

ارزیابی، توصیه، ارزش گذاری

سنجش و توضیح علت

به آموخته هایتان به دید ماجراجویی در یک سفر اکتشافی بنگرید!

خلاصه تفکر انتقادی:

  • واقعیت ها را در یک مطلب یا یک موقعیت جدیدبدون پیش داوری مشخص کنید.
  • این حقایق و اطلاعات را به صورت یک طرح و الگو در آورید تا آن را بهتر بفهمید.
ارزشهای مبدا و نتیجه گیری ها را بر اساس تجربیات، قضاوت ها و اعتقاداتتان قبول یا رد کنید